Van der Sluis BV

Samenwerking Robotics-ontwikkelaar Balyo verlengt

Linde Material Handling en Robotics specialist Balyo verlengen hun succesvolle samenwerking met 10 jaar. Balyo is onder andere bekend van de geautomatiseerde warehouse-trucks.

Het aantal geautomatiseerde warehouse-trucks is in de afgelopen jaren toegenomen. “Er komt een tijd aan waarbij de mens niet meer bezig is met herhalende taken, maar zich focust op hogere waardecreatie”, zegt Tobias Zierhut, Hoofd Management Warehouse Trucks bij Linde Material Handling. De voordelen zijn duidelijk: gerobotiseerde trucks hebben geen pauzes nodig, ze werken altijd op gelijke snelheid en kwaliteitslevel en ze veroorzaken geen ongelukken.

Historie

Linde Material Handling werkt sinds 2015 samen met het Franse Balyo. Alle Linde warehouse producten zijn inmiddels beschikbaar in de geautomatiseerde variant. “De vraag op de markt neemt toe”, aldus Zierhut. “We zijn de pilot-fase voorbij en de eerste contracten met grote klanten verspreid over de wereld zijn gerealiseerd. Deze partijen voorzien we van geautomatiseerde heftrucks.” Volgens Zierhut zijn zelfgestuurde voertuigen, vooral in multi-shift operaties, de nieuwe norm. Vooral omdat ze de aanschaf snel terug verdienen.

Technologische leiders

Linde MH en Balyo zijn de technologische leiders in de industrie. Het gemakkelijke systeem waarmee de machine snel gereed is voor de productie en de goede indoor oriëntatie heeft klanten voor zich gewonnen. “We zijn er trots op de meest geavanceerde oplossingen met Linde te creëren. Onze technologie is niet afhankelijk van reflectoren, inductiekabels of magneten geïnstalleerd door het warehouse”, legt Fabien Bardinet, CEO van Balyo uit. Gedurende de installatie wordt allereerst de ruimte waar de truck gebruikt wordt (meestal een warehouse) uitgetekend. Deze informatie wordt in de truck geladen. De truck kan zichzelf daarna door het warehouse oriënteren, gebruikmakend van onzichtbare laser-gecontroleerde geo-navigatie.

Snelgroeiende markt

De markt voor zelfsturende materiaalstromen groeit snel. “De verwachting is dat in 2025 bijna een vijfde van onze heftrucks geautomatiseerd zijn”, zegt Zierhut, verwijzend naar het feit dat in de laatste jaren de vraag meer dan verdubbeld is. Ook speelt een tekort aan gekwalificeerd personeel een rol: “Geautomatiseerde (hef)trucks maken het voor personeel mogelijk zich te focussen op veeleisende taken, in plaats van dezelfde herhalende processen”, aldus Zierhut.